Zaznacz stronę

Na dobry sen – 16 pomysłów dla tych, którzy chcą lepiej spać (i szybciej zasypiać)

utworzone przez

Miewasz problemy ze snem? Zastanawiasz się, co możesz zrobić, żeby sobie pomóc? Oto garstka pomysłów:

  1. Wyłącz laptopa i odstaw komórkę co najmniej 2 godziny przed snem – światło ekranu pobudza.
  2. W ciągu dnia szukaj kontaktu z naturą. Idź na spacer do parku. Uprawiaj sport, ruszaj się.
  3. Kładź się spać i wstawaj codziennie o tych samych porach – ucz swoje ciało rytmu dobowego.
  4. Ciężkostrawny posiłek zostaw na specjalną okazję albo zjedz najpóźniej wczesnym popołudniem.
  5. Kawa i herbata potrafią nieźle rozbudzić, od połowy dnia pij wodę i soki. Jeśli potrzebujesz czegoś ciepłego, spróbuj herbatek ziołowych.
  6. Alkohol jest dobrym towarzyszem, gdy spożywany z umiarem. U niektórych jednak nawet niewielka ilość może sprzyjać bezsenności. Miej świadomość tego, jak reagujesz.
  7. Zacznij się wyciszać na jakieś dwie godziny przed pójściem do łóżka. Weź spokojną kąpiel, porozciągaj się, poczytaj książkę.
  8. Unikaj intensywnego wysiłku przed snem, późnym wieczorem lepiej sprawdzi się stretching lub joga.
  9. Zainwestuj w piękną pościel i dobry materac. Przewietrz sypialnię przed snem. Zasłoń porządnie okna. Niech sypialnia będzie twoją oazą
  10. Przyjrzy się organizacji dnia i zarządzaniu czasem. Kup dobry planer lub stwórz system notatek, który odciąży twoją głowę.
  11. Jeśli w łóżku dopada cię gonitwa myśli, wspomóż się wyciszającym nagraniem – może być to medytacja antystresowa, hipnoza na sen lub prowadzona relaksacja. Pozwól prowadzić się głosem.
  12. Unikaj suplementów, nie podlegają one żadnej kontroli. Wiele preparatów nie zostało porządnie zbadanych, dlatego nieraz, jeśli chodzi o efektywność, równie dobrze można napić się szklanki wody.
  13. Przeczytaj dokładnie ulotki wszystkich leków, które długotrwale bierzesz, niektóre z nich mogą powodować bezsenność. Jeśli możliwe, poszukaj alternatyw.
  14. Jeśli nie możesz zasnąć, wstań i zajmij się czymś spokojnym – poczytaj książkę, posłuchaj podcastu (nie oglądaj telewizji i nie baw się na komórce). Wróć do łóżka, jak tylko poczujesz senność.
  15. Pokochaj swoje ciało i naucz się go słuchać. “Jeśli nie mogę zasnąć, to znaczy, że coś powinienem robić inaczej, coś na mnie źle działa”  Potraktuj bezsenność jako wskazówkę od swojego organizmu, wołanie o zmianę.
  16. Uwierz w mądrość swojego ciała, weź głęboki oddech i powtarzaj sobie: “Wiem, że mój organizm jest mądry, jeśli będę spokojnie oddychać i uspokajać ciało i umysł, to w pewnym momencie w końcu po prostu zasnę.”
„Małe kroki, które robisz do przodu, są lepsze niż duże, które tylko planujesz.” – Odbierz swój darmowy zeszyt ćwiczeń: „Emocjonalna Odporność w Praktyce”. Kliknij TUTAJ