Zaznacz stronę

Czemu mam problemy ze snem?

utworzone przez

Większość z nas przynajmniej raz w życiu doświadczyła problemów z zasypianiem. Niestety, stres, szkodliwe nawyki, zła higiena snu i życie w zgiełku miasta sprawiają, że niektórzy z tego typu problemem mierzą się niemal codziennie. Przyjrzyjmy się temu, skąd się to bierze i co można zrobić, aby w sposób bezpieczny powrócić do naturalnego dla człowieka, szybkiego zasypiania.

Ile czasu powinienem zasypiać?

Pewnie słyszałeś o ludziach, którzy, jak to mówią, jak tylko przyłożą głowę do poduszki, to od razu zasypiają. Nie, martw się, jeśli tak nie masz, gdyż normy dotyczące okresu zasypiania mówią najczęściej o około 15 minutach.

Kiedy zaczyna się bezsenność?

O bezsenności mówimy, gdy trudności z zasypianiem trwają ponad miesiąc i pojawiają się kilka razy w tygodniu. Jednak bardziej niż twarde kryteria diagnostyczne, przy diagnozowaniu liczy się subiektywne odczucie, że zasypianie zajmuje dłużej niż zwykle, stanowi wyzwanie i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Choć pojęcie bezsenności obejmuje także wybudzanie się w środku nocy i zbyt wczesne budzenie, w tym artykule przyglądamy się przede wszystkim problemom z zasypianiem.

A jeśli tylko raz za czas nie mogę zasnąć?

Tak zwana bezsenność przygodna trwa zazwyczaj do kilku dni. Najczęstszym powodem jest stres, jednak taki sam efekt mogą wywołać pozytywne wydarzenia i towarzysząca im ekscytacja. Jeśli niedogodności są krótkotrwałe, nie powinniśmy się martwić, jest to normalna reakcja przeciążonego lub nadmiernie stymulowanego organizmu. Także podróżowanie i zmiany stref czasowych mogą powodować rozchwianie wewnętrznego zegara biologicznego, a u bardziej wrażliwych osób wystarczy noc w nowym miejscu czy hotelu. Utrudniać zaśnięcie mogą też ból, przeziębienie, ciężkostrawny posiłek lub przesadzenie z mocną kawą, herbatą czy alkoholem.

A gdy sytuacja się przeciąga?

Jeśli problemy z zasypianiem występują ponad miesiąc, należy dokładnie przyjrzeć się swoim nawykom, organizacji dnia i wyeliminować możliwe przyczyny. Wskazana jest konsultacja z lekarzem pierwszego kontaktu, który zleci odpowiednie badania i wykluczy schorzenia somatyczne (np. zaburzenia hormonalne, choroby neurologiczne, zespół niespokojnych nóg itp.). Często pomijanym aspektem jest stan flory jelitowej, który wpływa przecież na funkcjonowanie całego organizmu. Warto też uważnie przeczytać ulotki wszystkich przyjmowanych leków, gdyż niektóre z nich mogą powodować zaburzenia snu.

Co robić, żeby szybko zasnąć?

Choć każdy organizm jest inny, istnieją pewne uniwersalne reguły, które sprzyjają utrzymaniu rytmu dobowego. Przede wszystkim należy kłaść się i wstawać codziennie o tych samych porach, w ciągu dnia unikać drzemek, a na kilka godzin przed snem unikać intensywnego wysiłku fizycznego i ciężkostrawnych posiłków. Na minimum dwie godziny przed pójściem do łózka trzeba też odstawić komórkę i wyłączyć telewizor (światło ekranu pobudza). Na jakąś godzinę przed zaśnięciem zwalniamy tempo – można wziąć ciepłą kąpiel lub poczytać spokojną, ciekawą książkę. Szybkiemu zasypianiu sprzyja też dobrze zaciemniona i przewietrzona sypialnia.

Co jeszcze jest ważne?

  • Chodzenie do łóżka tylko, gdy rzeczywiście chce nam się spać
  • Zdrowy tryb życia, aktywność fizyczna
  • Regularne obcowanie z naturą
  • Spokój wewnętrzny, życie w zgodzie ze sobą
  • Zaaranżowanie pięknego, wyciszającego miejsca do snu
  • Wiara w mądrość własnego organizmu

Czy są jakieś techniki ułatwiające zasypianie?

Istnieją różne techniki uspokajające oddech i ciało, jak na przykład oddychanie po kwadracie, oddychanie seven-eleven czy też relaksacja progresywna Jacobsona, a także wiele technik pochodnych opartych o medytację, auto-hipnozę czy stopniowe rozluźnianie ciała. Na YouTube można znaleźć dużo propozycji, wystarczy wpisać odpowiednie słowa w wyszukiwarkę. Słuchanie nagrania, które zmusza nas do koncentracji, może wydawać się z początku nieintuicyjne – chcemy zasnąć, odprężyć się, a tutaj trzeba podjąć wysiłek i skoncentrować się na swoim oddechu czy głosie prowadzącego. W praktyce bardzo często taka technika pomaga wyciszyć nadaktywne obszary mózgu, świadomie zrelaksować ciało i w pewnym momencie sen przychodzi samoistnie, warto zatem spróbować.

W jaki sposób hipnoterapia pomaga w leczeniu bezsenności?

Hipnoterapia uczy nawiązywania kontaktu z własnym organizmem i czerpania z jego mądrości. Sesje trwają dwie godziny i składają się z części mówionej oraz pracy z wyobraźnią. W pierwszej kolejności przyglądamy się wyzwaniom życiowym oraz drobnym nawykom, które będą pomocne w powrocie do szybkiego zasypiania. Następnie, w trakcie hipnoterapii uczmy się pracy z ciałem, wchodzenia w stan relaksu, a także budujemy nawyki myślowe służące wzmacnianiu spokoju wewnętrznego.

W jaki sposób można się umówić na sesję?

Najszybsza metoda to poprzez WhatsApp na stronie (w prawym dolnym rogu), możliwe także zapisy mailem. Cykl poświęcony bezsenności składa się z minimum dwóch spotkań po 2h każde, jego całkowita cena to 600 PLN. Więcej informacji o hipnoterapii można znaleźć w tym artykule, na stronie głównej, a także na moim kanale YouTube.

Autor: Ewa Wolańska

Bibliografia/Ciekawe linki:

https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/bezsennosc/70349,bezsennosc
https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/insomnia-restoring-restful-sleep
https://www.nhs.uk/conditions/insomnia/